Објављено 22. април 2020.

Отворени подаци: инспирација за креативне пословне моделе?

Све објаве

Зароните у свет отворених података и унапредите свој бизнис

Да рашчистимо маглу око идеје да су, у пословном контексту, отворени подаци само лепа прича, у овом тексту смо анализирали неколико занимљивих домаћих и светских бизниса који се базирају на отвореним подацима и чији иновативни пословни модели без њих не би постојали.

На радост свих нас, отворени подаци су бесплатни за коришћење и свима доступни. Тешко је заобићи процену вредности тржишта отворених података коју је изнео European Data Portal, а према којој ће до 2025. вредност отворених података достићи од 199.51 - 334.20 милијарде евра. Упркос огромном потенцијалу отворених података, они су још увек релативно неискоришћен ресурс у Србији, и добра је прилика да га прикажемо у новом светлу.

Отворени подаци су моћне информације о реалном животу грађана, привреде и институција. Између осталог: људском понашању, кретању, навикама, природном окружењу, итд. Они су попут нумеричког приказа реалности и један су од кључних начина како можемо да измеримо шта се око нас догађа и шта то заправо значи.

Зашто би то требало да буде важно пословном сектору?

Корисници и купци доносе одлуке свакога дана, тако да подаци који говоре о свакодневици доносе бизнису јединствена, детаљнија сазнања о циљним публикама. На пример, ако посматрамо одређену услугу и њене потенцијалне и/или тренутне кориснике само кроз геолокацијске отворене податке, то значи: где корисници иду, како тамо стижу, зашто то раде, у које време и којим данима у недељи. Када се комбинују са подацима које бизнис већ има, отвара се поље услуга које могу да кориснику олакшају, убрзају или улепшају приступ производу што ће позитивно да се одрази на профит. Другим речима, користећи бесплатне податке повећава се зарада.
Звучи као нешто што би сви требало да раде?

На регионалном тржишту, међутим, имамо ситуацију да приватни сектор, који је иначе најиновативнији, није заинтересован за коришћење отворених података, јер их (као нешто што нема директно видљиву тржишну вредност), не види као корисне за своје пословање.

Стварна вредност отворених података, међутим, нису буквалне бројке већ њихова доступност и потенцијал за примену. Отворене податке можемо посматрати као модуларне блокове који се додају на постојећи пословни модел и тиме повећавају досег производа у ниши у којој се налази, или креирају услугу за потпуно нову циљну публику. Како су јавно доступан ресурс, сваки бизнис може да их комбинује да направи јединствене пословне (и профитне) искораке.

Отворене податке можемо посматрати као модуларне блокове који се додају на постојећи пословни модел и тиме повећавају досег производа у ниши у којој се налази, или креирају услугу за потпуно нову циљну публику. Како су јавно доступан ресурс, сваки бизнис може да их комбинује да направи јединствене пословне (и профитне) одлуке.

Када смо истраживали неколико успешних локалних, регионалних и светских бизниса појавила се заједничка карактеристика. Показало се да је оно што је неопходно да се овај бесплатан ресурс укључи у бизнис помало неочекивано - потребна је креативност.

Отворени подаци вас ‘терају’ да иновирате

Strawberry Energy, један од најуспешнијих стартапа из Србије који прави паметан урбани намештај, показао је да је креативан приступ отвореним подацима оно што прави реалну разлику. Милош Милисављевић, директор и оснивач, поделио је како је њихов тим искористио отворене податке у критичном моменту развоја свог пословног модела. Проблем на који су наишли: имали су одлично дизајниран, користан еколошки производ за урбану иновацију и велико питање како да бизнис учине одрживим? Потражили су креативно решење - с обзиром да је паметни урбани намештај и јавно место (није само клупа) са јединственом локацијом и сетом сензора, он даје јединствени сет података. Када се ти подаци комбинују са постојећим отвореним подацима, постају уникатан начин за брендове да открију где да што боље позиционирају своје производе. Другим речима, отворени геопросторни подаци су били један од важнијих састојака за потпуно нов бизнис модел, који им је омогућио да градским општинама бесплатно понуде паметни имобилијар, а да финансирање обезбеде из реклама које се могу поставити на клупе. Осим профитабилности, овај модел омогућио је да њихов урбани намештај буде постављен у Лондону и још 30 градова света. Да стекнемо јаснију представу како је процес текао, Strawberry Energy тим објашњава приступ унапређењу footfall података:

Сваки бизнис модел који се базира на рекламирању на јавном простору зависи од footfall података. Подаци из једног извора често нису потпуни: footfall се мери у једној тачки, а примењује се апроксимација на одређен радијус, на пример 100 м око те тачке, што често није прецизно. Само 20м од те локације (нпр. мирна улица која пресеца прометну улицу) добијају се потпуно другачији резултати. Интегрисањем са истоветним подацима из више извора, као и са другим подацима о квалитативним карактеристикама неке локације, добили смо потпунију слику о вредности те локације за брeнд који жели да се рекламира.

Даље, подаци о власништву земљишта, безбедности и криминалу, културним политикама, урбаној екологији или економском стандарду једног дела града такође могу да буду јединствени показатељи каква врста производа или поруке може да буде одговарајућа у одређеном крају. Да још једном подвучемо - отворени и други подаци су блокови, а тајна је у креативној комбинацији. Нешто као слагање Лего коцкица. Милошевим речима:

Већина ових података је доступна на интернет страницама лондонских општина, завода за заштиту културних добара и осталим изворима, али нису сви у отвореном облику. То значи да смо за потребу филтрирања и идентификовања потенцијалних локација за паметне клупе морали сами “ручно” да прикупљамо податке из више извора и креирамо наше мапе. Касније, ови комбиновани подаци су нам помогли да изградимо бизнис модел, јер смо брендовима могли да понудимо неупоредиво прецизније и богатије информације где да се оглашавају.

Отворени подаци и утицај локације на пословни успех

У току последње Data Science Conference 5.0 у Београду, Нил Фарикер, data science директор у компанији Geolytix, одржао је предавање о томе како се праве нови производи базирани на постојећим отвореним подацима и креативним предиктивним моделима (где одговарајући подаци нису доступни). Компанија је фокусирана на практичне податковне производе за бизнисе чија је продаја директно условљена локацијом. Оваква решења не би била могућа да нема отворено доступних извора података (као што су OpenStreetMap podaci - OSM) за комбиновање и надградњу. Нил је у примеру приказао како је Geolytix тим креирао јединствен производ за jужнокорејску компанију који предлаже најбоље локације за drive-through продавнице кафе. Наравно, можете и испланирати цео бизнис на претпоставкама где би људи можда желели да купују кафу. Међутим, невероватно је колико је прецизна позиција продавница на мапи кључна за успех или неуспех једног бизниса. Нил истиче:

Локација је најскупља одлука коју можете да донесете за ваш бизнис.

И у овом примеру начин на који су сетови података израђени по мери је оно што је направило (пословну) разлику. Креативни приступ решавању проблема био је присутан на свим нивоима, од избора података, генерисања додатних информација из података о локацијама до свођења доступних OSM информација на употребљиву величину и на концу - писања алгоритма који може да направи најбоље предикције.

MapBox је још један интересантан производ и пословни модел који вреди поменути, настао на бази отворених података, а који сада користи преко 160.000 софтверских инжењера за израду јединствених мапа. Они су најбољи пример како отворена заједница повећава број извора података као и утицај самог податковног производа. Свој бизнис су започели радећи са OSM заједницом и базама података, а сада су обезбедили доток података са великог броја сензора, од стотина милиона корисника, заједница окупљених око отворених података и података које добијају од комерцијалних партнера.

Како отворени подаци помажу у здравственом сектору?

Два занимљива локална примера долазе из медицине и фармакологије. Први је Mediately који користи релевантне податке из државних институција да омогући докторима приступ валидним информацијама о лековима на мобилним уређајима. Камен темељац њиховог бизниса је креативно комбиновање, организација и прерађивање отворених података у производ који је намењен медицинским радницима. На овај начин лекари и други медицински радници имају сталан приступ информацијама од виталног значаја за правовремену и исправну негу и лечење пацијената. Да ставимо целу ствар у перспективу, директор и оснивач, Блаж Триглав, дао нам је кратак приказ:

_Mediately обезбеђује медицинске и информације о лековима у 8 земаља, за преко 150 000 здравствених радника и 70 000 лекара, на локалном језику и са подацима релевантним за њихово тржиште. Не бисмо могли ово да урадимо да подаци, који су срж свега, нису отворени од стране националних агенција за лекове, здравствених осигурања и сличних извора._

Mediately и Strawberry Energy примери скрећу пажњу на важан подтекст - квалитет производа базираних на отвореним подацима је у директној вези са доступношћу података и спремношћу јавних институција да отварају више сетова података. Блаж истиче:

Ови подаци се сакупљају због грађана, како би се доносиле боље јавне одлуке и унапредила учинковитост и зато ти подаци треба да буду доступни свима. Са пословне тачке гледишта, сви подаци које сакупљају јавне институције могу да инспиришу бизнисе или нове производе које те јавне институције никада не би саме покренуле, јер у крајњем случају, то и није њихова улога.

На пољу корисничких апликација, Tableta (T@bleta), домаћа апликација-подсетник за узимање лекова базирана на отвореним подацима Агенције за лекове и медицинска средства, у скорије време добила је медијску пажњу. Дизајнирана као планер и подсетник за узимање лекова за појединце, чланове њихових породица (чак и њихове кућне љубимце). Један од њихових флексибилних адута је да део корисника који нема паметан телефон може да буде подсећан и путем SMS-а преко нечијег налога (на пример: унуци могу да пошаљу SMS подсетник својим бакама и декама). Апликација садржи још корисних информација, објашњава Владимир из Таблета тима:

Tableta помаже да се придржавамо прописаних терапија, како оралних, тако и
терапија субкутан ињекцијама. Кроз апликацију се могу евидентирати неопходни здравствени параметри који се могу слати лекару или фармацеуту. Са Tabletоm корисник може лоцирати и контактирати најближу апотеку, или добити детаљне информације о сваком леку регистрованом у Републици Србији.

У конкуренцији од 120 пријављених, апликација је била одабрана међу 4 које су добиле подршку за одлазак у Акцелератор у Мајамију преко пројекта који је водила Привредна комора Србије и Ицт Хаб. Tableta је преузета 1000 пута са Google Play продавнице до сада, за сада зарада је базирана на freemium моделу (рекламе унутар апликације), а планови су им и ширење на америчко тржиште. У овом конкретном случају, занимљиво је да је тим кренуо од сирових података о лековима и ветеринарским лековима и дошао до практичног и бесплатног производа који помаже у ефикаснијем лечењу корисника и бризи о здрављу.

Отворени подаци су катализатори нових пословних идеја

Из угла експерта за визуализацију података, Јована Лековића, отворени подаци дају нам непроцењив увид у контекст у оквиру кога можемо боље да разумемо кориснике, проблеме са којима се сусрећу или производе који су им потребни, али их нису могли сами смислити или реализовати. Такође, саветује да, када се анализирају доступни отворени подаци, обратимо пажњу на још један начин како се креирају нови производи и бизнис модели: треба погледати шта недостаје у самим сетовима отворених података и то направити!

Превођење кретања, навика, понашања и атмосферских прилика из скупова података у пословне моделе можда и даље звучи као посао за алхемичара. Међутим, на ових неколико примера смо видели да колико год да је несавршен наш покушај да објаснимо комплексност људи и њихове стварности, креативно комбиновање података даје свеж и непроцењив увид у то како се стварају иновативни и корисни производи и услуге. Такође, желели бисмо да вас охрабримо да (макар као експеримент) покушате да у свој пословни модел укључите отворене податке - може вас изненадити неки нови извор профита или заинтересованост нове циљне публике.

Уколико сте већ у своје пројекте или производе укључили отворене податке погледајте Примере употребе, пошаљите свој пример и будите међу пионирима отворених података у Србији.